Is een logo eigenlijk wel belangrijk? Het hele korte antwoord is ‘ja’. Het iets langere: ‘ja, zeker!’. De realiteit is dat iedereen eigenlijk het belang van een logo beseft, omdat we er elke dag erg vaak mee geconfronteerd worden. Er zijn immers weinig of geen bedrijven zonder logo … en terecht! Dus de vraag of een logo belangrijk is, is bijna irrelevant. Die vraag maakt wel plaats voor twee andere, interessante vragen. De eerste vraag is informatief: ‘Wat is de functie van een logo?’. De tweede vraag heeft eerder te maken met evaluatie: ‘Wat is een goed logo?’ De antwoorden op die vragen zijn niet eenduidig, vereisen nuance en hebben in zekere mate ook altijd te maken met smaak.
Die symboliek en herkenbaarheid van een bepaald merk of product is exact wat je kan vinden in de huisstijl, waarin het logo zit vervat. Geef maar toe, die éne fles Coca-Cola haal jij ook makkelijk uit een rij van 30 andere frisdrankflesjes… op een afstand van 150 meter… met een ooglapje op… terwijl je er met een half oog naar kijkt. De metafoor is lichtjes overdreven, maar ik denk niet dat iemand me zal tegenspreken. De kritische zielen die dit lezen, zullen zich afvragen: “oké, dat is allemaal fijn en leuk, maar wat ben ik daar nu mee?” Terechte vraag, maar het antwoord is simpel: herkenbaarheid en een bewuste (of beter nog: een onbewuste) gewoonte of evidentie creëren. Het is eigenlijk op dat laatste niveau dat de gevoerde communicatie in al haar marketingfacetten het grootste effect heeft en heeft gehad.
Concreet:
Wanneer we de opdracht voor een logo krijgen, is onze eerste stap om te focussen op het verhaal van de ondernemer. We gaan op zoek naar motieven en symboliek om concrete ankerpunten te vinden waarop we ons kunnen stoelen. Op die manier creëren we iets dat er mooi uitziet, de lading van de onderneming dekt, maar ook op één of andere manier uitnodigt en de kans geeft om erover te vertellen.
Een logo laat spreken en ongetwijfeld kunnen Charis en Paul op basis hiervan hun domein voorstellen.
Dus ... is een logo belangrijk?
Ja. Ook overtuigd?